Hoe Alius de strijd om talent wint met hun unieke employer brandingstrategie.

Lieke Sengers

Lieke Sengers

Geplaatst op

6 minuten lezen

Voor iedere zes vacatures die openstaan, is er vandaag de dag maar één sollicitant. Bij het werven van nieuwe kandidaten kun je dus wel stellen dat je het niet meer redt met de basisarbeidsvoorwaarden. Je moet opvallen ten opzichte van de concurrentie en werken aan je employer branding om de beste talenten binnen te halen.

Ik vroeg aan een van mijn collega’s die vaak bij klanten op bezoek gaat: "Welk bedrijf in de regio springt er nu echt uit wat betreft employer branding?" Een van de bedrijven die genoemd werd, was Alius. Nieuwsgierig als we zijn, wilden wij daar wel eens om de tafel zitten om andere bedrijven in de regio te inspireren.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik ga in gesprek met Esther Driessen (39), die sinds 1 mei vorig jaar werkzaam is op de HR-afdeling bij Alius - een groothandel én kenniscentrum voor duurzame energieoplossingen - waar ze werkt in een klein team. "Werken in een klein team heeft vele voordelen. Ik heb een breed takenpakket binnen Alius, zoals in- en uitstroom, zwangerschappen, vitaliteit, training en zaken die ook betrekking hebben op employer branding," vertelt Esther. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat de variatie en het enthousiasmeren van mensen erg leuk is!

"Nu ben ik benieuwd, wat doen jullie zoal om medewerkers aan te trekken en te binden?"

"Er zijn echt diverse programma’s die wij hier in het leven roepen waarbij we voor ieder wel iets interessants hebben." Zo vertelt Esther als eerste over ScientAlius en VitAlius. Voor ScientAlius nodigen ze ieder kwartaal een interessante spreker uit voor een middag met lekkers, gevolgd door verhalen van bijvoorbeeld de Plastic Soup Foundation of de bekende weerman Reinier. "Je merkt dat medewerkers hierdoor geïnspireerd raken, en het draagt ook nog eens bij aan de versterking van ons eigen merkverhaal en het doel van Alius." Dat klinkt als een interessant uitstapje als je het mij vraagt.

"Maar er was nog meer?! Jullie hebben ook een vitaliteitsprogramma?"

Sinds afgelopen januari hebben we ook VitAlius. Hiervoor organiseren we diverse activiteiten en programma's, zoals een wekelijkse bootcamp op dinsdag om half 5, waar iedereen die wil aan kan deelnemen, en we hebben een samenwerking met FitFactory.

"Ook lanceren we binnenkort het stoppen met roken programma voor wie daar toch een steuntje in de rug bij nodig heeft." Ik kan me inderdaad voorstellen dat het fijn is om samen met anderen te stoppen. Dat lijkt mij in ieder geval een stuk makkelijker dan wanneer je dit alleen moet doen.

Het VitAlius-programma zijn ze nog druk mee bezig en aan het uitbreiden. Zo is het HR-team ook trainingen aan het inplannen, bijvoorbeeld op het gebied van timemanagement. Medewerkers kunnen zich dan zelf aanmelden als ze een training interessant vinden.

"Hoe komen jullie erachter wat medewerkers nu écht willen en waarderen?"

We hebben een uitgebreide enquête opgesteld over arbeidsvoorwaarden. "Want als we niet weten wat de medewerkers willen, kunnen we daar ook moeilijk op inspelen."

Een studie uitgevoerd door Harvard Business Review toont aan dat bedrijven die investeren in de betrokkenheid van werknemers een hogere winst en omzet hebben dan bedrijven die dat niet doen. Daarnaast hebben ze een lager personeelsverloop en een hogere klanttevredenheid. Dit benadrukt het belang van het afnemen van werknemersenquêtes en het investeren in de betrokkenheid van werknemers. Wat, als je het ons vraagt, een kleine moeite is ten opzichte van wat het oplevert.

De enquête van Alius is zorgvuldig opgesteld. Zo zorgen ze ervoor dat er niet te veel sturing aan de vragen werd meegegeven, zodat er oprechte en eigen antwoorden op de vragen gegeven werden.

"Wat was het meest opvallende wat er uit jullie medewerkersenquête kwam?"

De grootste en meest opvallende wens van het personeel was een goede werk-privébalans. Daar zijn we hard mee aan de slag gegaan, met onder andere VitAlius en ScientAlius als resultaat.

Ook hebben medewerkers bij Alius de mogelijkheid om trainingen te volgen. Esther: "Zelfs als het iets buiten hun vakgebied is, staan we achter de ontwikkelingen die bijdragen aan het geluk van onze medewerkers. Dit geluk zie je namelijk terug op de werkvloer."

"Zelfs als een training buiten hun vakgebied is, staan we achter de ontwikkelingen die bijdragen aan het geluk van onze medewerkers. Dit geluk zie je namelijk terug op de werkvloer."

We werken daarnaast met een beloningssysteem voor verschillende rollen en niveaus. We kijken hierbij heel erg naar de mens en wat aansluit bij hun kwaliteiten, zodat we kunnen zorgen dat iedereen op zijn plek zit. "Niet iedereen is hier even ambitieus, maar dat hoeft natuurlijk ook niet." Het is mij duidelijk dat Alius zijn medewerkers in ieder geval voldoende mogelijkheden biedt.
 

 

Versterk jouw employer branding.

Bij Werken in de Kempen geloven we in het creëren van duurzame relaties. Met onze partnerships krijg je toegang tot onze ervaren recruiters, die jouw bedrijf van binnen en buiten leren kennen. We gaan niet alleen op zoek naar kandidaten, we zoeken naar jóuw kandidaten door middel van sterke employer branding, mensen die passen bij jouw bedrijfscultuur en visie.

En dat is nog niet alles! Ons partnership omvat ook professionele campagnes die we gedurende een langere periode lanceren, om zo een continue stroom aan talent naar jouw bedrijf te leiden. We combineren online en offline technieken en zetten onze expertise op het gebied van social media, fotografie, videografie, grafisch design en meer in om jouw vacatures in de schijnwerpers te zetten.

VRIJBLIJVENDE AFSPRAAK INPLANNEN

 

"Jullie werken hard aan jullie employer branding binnen het bedrijf, maar hoe communiceren jullie dit naar de buitenwereld zodat het ook bij potentiële nieuwe medewerkers aankomt?"

Esther vertelt me dat hun marketingteam dit momenteel oppakt, voornamelijk via sociale media. "Maar het grappige is dat het grootste gedeelte van ons nieuwe personeel bekenden zijn van onze huidige medewerkers. Daarnaast blijven onze stagiaires vaak ook hangen." Het creëren van ambassadeurs is natuurlijk dé manier om mensen aan te trekken, vooral als het eigen personeel enthousiast is.

"Ambasadeurs van je medewerkers maken is dé manier om een sterke employer branding neer te zetten"

Maar we plaatsen ook de vacatures die openstaan op werkenindekempen.nl. We hebben daarbij echt de tijd genomen om goed na te denken over de vacaturetekst. Het stukje 'Over Alius' is bijvoorbeeld op de juiste, informele toon geschreven, zodat we meteen een goede indruk kunnen geven in al onze vacatures. Dit zorgt ook weer voor een sterke (employer) branding van Alius.

BEKIJK DE VACATURES VAN ALIUS TER INSPIRATIE!

Wanneer het nieuwe personeel is aangenomen, ligt er ook een boekje klaar met alles wat er mogelijk is bij Alius. Zo hebben ze meteen een helder beeld en kunnen ze het op hun gemak doornemen en de cultuur goed leren kennen.

"Hebben jullie nog toekomstplannen voor de employer branding van Alius?"

"Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. Onze nieuwe CEO heeft voor de toekomst een duidelijk meerjarenplan opgesteld waarbij we onder andere bezig zijn met professionalisering. Zo krijgen bijvoorbeeld alle leidinggevenden een speciale training." Wat ik ook een heel sterk punt vind. Leidinggevende is vaak een functie waar je inrolt, niet iets wat de meeste mensen op school hebben geleerd.

Een uitdaging voor veel bedrijven

Het aantrekken en behouden van talent is een uitdaging voor veel bedrijven. Alius heeft met succes een unieke employer brandingstrategie geïmplementeerd. Het bedrijf organiseert regelmatig inspirerende evenementen en heeft een vitaliteitsprogramma opgezet om de gezondheid en het welzijn van medewerkers te bevorderen. Het HR-team luistert goed naar de wensen van het personeel en investeert in hun betrokkenheid en ontwikkeling.

Door dit te doen, heeft Alius een aantrekkelijke werkomgeving gecreëerd waar medewerkers graag willen blijven werken. Bedrijven kunnen leren van Alius en hun voorbeeld volgen om een unieke employer brandingstrategie te ontwikkelen die hen helpt om talent aan te trekken en te behouden in een competitieve arbeidsmarkt.

 

IK WIL OOK AAN MIJN EMPLOYERBRANDING WERKEN  MEER OVER ALIUS

 


Lieke Sengers

Geschreven door

Lieke Sengers

Content Marketeer